Erasmus +

LOGO POLAND

Audycja radiowa:

https://radio5.com.pl/?goscie=ucza-kodowac

https://bayerfm.eu/katarzyna-zawistowska-i-justyna-kozicka/

Spotkanie na Słowacji

LTTA

Od 4 do 9 marca 2018r. w Szkole Podstawowej nr 2 w Ełku miało miejsce pierwsze spotkanie związane z uczeniem, nauczaniem i szkoleniami partnerów projektu "CODE for all". 12 nauczycieli oraz 10 uczniów z krajów takich jak Włoch, Turcja, Portugalia, Szwecja, Słowacja i Rumunia wzięło udział w spotkaniu z uczniami i nauczycielami naszej szkoły.

Uczniowie i nauczyciele współpracowali w celu poznania i ćwiczenia innowacyjnych technik pracy związanych z kodowaniem bez komputera w trybie offline. Działania miały na celu rozwijanie myślenia komputerowego. Celem działań było uświadomienie uczestnikom, że u podstaw informatyki znajduje się lista instrukcji, które należy wykonać, aby osiągnąć cel (algorytmy). Podczas działań wykorzystywane były: kolorowy papier, nożyczki, kolorowe mazaki, a także maty edukacyjne, ozoboty oraz tablety do odczytywania kodów QR aby powiązać koncepcję algorytmów z czynnościami z życia codziennego typu taniec, gotowanie, nauka matematyki, doświadczenia fizyczne czy zajęcia sportowe. Celem było rozwijanie umiejętności przenoszenia rzeczywistości w scenerie internetową i odwrotnie. Działania umożliwiały uczniom ćwiczenie czterech sztuk myślenia komputerowego (dekompozycja, dopasowywanie wzorów, abstrakcja i algorytmy). Uczniowie oraz nauczyciele współpracowali również w celu stworzenia pierwszego rozdziału opowiadania cyfrowego "The story of a robot", używając różnych narzędzi internetowych, w tym programu SWAY.
Nauczyciele wzięli udział w szkoleniach związanych z kodowaniem offline (możliwości wykorzystywania maty edukacyjnej Mistrzów Kodowania, programowanie Ozobotów, wykorzystywanie kodów QR na lekcjach różnych przedmiotów oraz Lofi Blocky) z ekspertami wewnętrznymi / zewnętrznymi.
Na zakończenie podróży uczestnicy mobilności wrócą do swoich szkół aby dzielić się poznanymi umiejętnościami i technikami pracy.

W oficjalnym powitaniu zagranicznych gości wzięli udział: Prezydent Miasta Ełku, Pan Artur Urbański, dyrektor oraz wicedyrektorzy szkoły oraz Rada Rodziców.

Podczas pierwszego dnia nauki / zajęć dydaktycznych / szkoleniowych (LTTA) w Polsce uczniowie i nauczyciele zagraniczni mogli zwiedzić Szkołę Podstawową nr 2 w Ełku za pomoca techniki CODY WAY. Ta technika została uatrakcyjniona poprzez naszych nauczycieli poprzez dodanie odczytywania komend za pomocą kodów QR. Uczniowie ćwiczyli polecenia, takie jak "Idź prosto", "Skręć w lewo", "Skręć w prawo", "Powtórz 30 razy" itd.

Uczestnicy LTTA w Polsce wspólnie stworzyli projekt maskotki projektu "CODE for all". Aby zmierzyć się z tym zadaniem, zastosowano technikę Pixel Art. Co zaskakujące, efektem końcowym nie był typowym robotem, ale RoboDuck!

8 marca z okazji Dnia Kobiet oraz obchodzonym „Pink Days” uczniowie wykonali karty dla ukochanych kobiet również za pomocą techniki Pixel Art. Żeńskie uczestniczki projektu otrzymały również po czerwonym goździku. Obchody przebiegały przy akompaniamencie Pana Witolda Rogowskiego oraz Pana Pawła Żabińskiego.

Mata edukacyjna jest regularnie używana do kodowania offline w Szkole Podstawowej nr 2 w Ełku. Inspiracją do używania tego narzędzia przez nas były zajęcia prowadzone w Miejskim Przedszkolu Perełka w Ełku. Uczestnicy projektu mieli okazję odwiedzić to przedszkole. Podczas spotkania z ekspertem, Panią Elżbietą Wysocką, nauczyciele poznali wiele technik pracy związanych z kodowaniem off-line na macie. Nauczyciele zamienili się w uczniów i z powodzeniem wykonali wszystkie zadania.
Inną aktywnością związaną z matą edukacyjną była zabawa w Sudoku. Wszyscy uczniowie zdołali z powodzeniem ułożyć sudoku, zarówno te obrazkowe, jak i numeryczne.
Mata edukacyjna może być różnorodnie wykorzystywana na wielu różnych przedmiotach. Uczestnicy projektu mogli się przekonać, jak użyteczne jest to narzędzie podczas lekcji języka angielskiego.

Ozoboty są doskonałym przykładem narzędzia do kodowania off-line, z którego mogą korzystać nauczyciele podczas prawie wszystkich przedmiotów szkolnych. Nauczyciele biorący udział w programie LTTA w Polsce mieli okazję zapoznać się z tymi malutkimi robotami oraz zainspirować się do wykorzystania ich podczas codziennej pracy w szkole.
Ozoboty okazały się prawdziwym hitem w działaniach związanych z kodowaniem off-line. Po krótkim szkoleniu uczniowie mogli zaprogramować małe roboty tak, aby poradzić sobie z dość trudnym zadaniem podczas lekcji języka anielskiego.

Kody QR to kolejny pomysł wykorzystywany przez naszych nauczycieli do kodowania off-line podczas różnych przedmiotów. Podczas szkolenia uczestnicy LTTA nauczyli się jak wykorzystywać tę innowacyjną technikę nauczania.
Dzięki zastosowaniu tabletów i zakodowanemu w postaci kodów QR przepisowi kulinarnemu uczniowie mieli szansę ugotować pyszne gofry.

Kodowanie jako ciąg krótkich, prostych instrukcji sprawiło, że nasi uczestnicy wykonali wiele eksperymentów przyrodniczych podczas lekcji przyrody.

Zajęcia taneczne orz sportowe to także świetna okazja do pracy z kodowaniem off-line. Uczniowie projektu mieli okazję się o tym przekonać ucząc się tańca „Czekolada” oraz wykonując zadania podczas pobytu na naszej hali gimnastycznej.

Kodowanie to język używany do komunikacji ludzi z komputerami. Jednak komputery mają swój własny język, który jest nazywany Kodem Binarnym. Uczestnicy projektu mieli okazję zapoznać się z tym językiem i zrobić bransoletki, które odzwierciedlały ich inicjały w języku komputerów.

Programowanie robotów LEGO okazało się hitem po zajęciach z „Twój robot Ełk”, które odbyły się w nasze szkole dzięki uprzejmości Pani Elżbiety Naruszewicz.

Podczas wycieczki do Parku Technologicznego w Ełku uczestnicy projektu wzięli udział w zajęciach z budowania i programowania robotów LEGO oraz w warsztatach z biochemii.

Szkoła Podstawowa nr 2 w Ełku bierze udział w projekcie związanym z programowaniem Lofi Robotów. Zagraniczni goście mieli okazję zobaczyć, jak budować i programować roboty za pomocą LOFI BLOCKS.

Na koniec pobytu uczestnicy LTTA w Polsce mieli okazję odkrywać świat nauki w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie oraz zapoznać się z ciekawą i różnorodną historią Polski zwiedzając Zamek Królewski oraz starówkę w Warszawie.

 

Christmas Pixel Art

W grudniu 2017r. w ramach programu Erasmus + „CODE for all” uczniowie oraz nauczyciele naszej szkoły rozpoczęły swą przygodę z Christmas Pixel Art. Dzieci z oddziałów przedszkolnych 0a i 0 b oraz uczniowie kl.1-3 bawili się w świąteczne kodowanie na dywanie. Przedszkolaki wykonały świąteczną bombkę z kuleczek kolorowej bibuły, natomiast uczniowie kl.1-3 kartki świąteczne. Przed rozpoczęciem zadania dzieci pracowały na macie edukacyjnej. Uczniowie z kl. 3 b swoją przygodę z kodowaniem na lekcji języka angielskiego zaczęli od poznania komend w języku angielskim. Przećwiczyli je w trakcie zabawy ruchowej i podczas rysowania strzałek na foliowych koszulkach. Następnie sami zapisywali komendy w postaci strzałek do przygotowanych przez nauczyciela obrazków. Skorzystali z maty i kolorowych kwadratów. Udało się im bezbłędnie wykonać polecenia wydawane przez swoich rówieśników i w efekcie powstał obrazek przedstawiający renifera. W tym momencie zajęć uczniowie wykorzystali swoje umiejętności językowe i układali zdania o reniferze w języku angielskim. Następnie pracowali w parach przy stolikach. Zadanie ich polegało na odczytaniu kodu i wyklejeniu zakodowanej litery alfabetu. Z odgadniętych liter utworzyli życzenia świąteczne (Merry Xmas). Podczas kodowania utrwalili literowanie wyrazów i zagrali w grę pt. „Roll a reindeer”. Świąteczne kodowanie wprowadziło najmłodszych uczniów naszej szkoły w magiczny nastrój.

HOUR OF CODE

Od czwartego do dziesiątego grudnia 2017 r. uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Ełku włączyli się w globalną akcję Godziny Kodowania w ramach odbywającego się co roku (dla uhonorowania pioniera informatyki, Admirał Grace Murray Hopper, urodzonej 9 grudnia 1906) Tygodnia Edukacji Informatycznej.
Godzina Kodowania jako jednogodzinne wprowadzenie do informatyki, mające na celu demistyfikację "code" - programowania - i pokazanie, że każdy może nauczyć się podstaw i poszerzyć swój udział w obszarze informatyki, była przeprowadzona wśród uczniów oddziałów zerowych i wszystkich poziomów klas 1-7 naszej szkoły. W działania zostały też włączone przedszkolaki z Miejskiego Przedszkola Perełka i Miejskiego Przedszkola Światełko. Dzieci i młodzież z ogromną frajdą, pasją i wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w szeregu działań organizowanych przez nauczycieli podczas lekcji informatyki, matematyki, języka angielskiego i innych zajęć. Dzięki #SuperKoderom udało się zorganizować wyścigi robotów: #Dash zmierzył się z #Lofi. Uczniowie klas młodszych grali w Cody Roby, a uczniowie klas starszych programowali na stronie code.org. Uczniowie dwu klas i zaprzyjaźniona grupa sześciolatków z Miejskiego Przedszkola Perełka mieli za zadanie zakodować swoje inicjały za pomocą koralików. Podczas akcji związanej z #HourOfCode dzieci wykonały mnóstwo kartek i obrazków świątecznych, poznały system binarny, tworzyły na podstawie szablonu PixelArt świąteczną bombkę, korzystały z maty edukacyjnej i kolorowych kwadratów, pracowały z komputerem i off line. Nauka poprzez zabawę była czystą przyjemnością i stała się też świetną przygodą.
Podczas zajęć z kodowania, przeprowadzonych w ramach projektu Erasmus+ realizowanego w naszej szkole, wszystkie dzieci okazały się prawdziwymi Mistrzami Kodowania!

Przełamujemy bariery kodowania – uczniowie klasy III c zgłębiają tajniki kodowania podczas gry karcianej Cody Roby.

W listopadzie, międzynarodowa grupa projektowa "CO.D.E. for all" pracowała nad konkursem na logo projektu. Głównym celem konkursu było wybraie wspólnego loga. Uczniowie szkół partnerskich zaprojektowali kilka propozycji. Poprzez ankietę udostępnioną poprzez media społecznościowie w wielu krajach Europy wybrano jedno zwycięzkie logo. Jest nam bardzo miło ogłosić, iż to właśnie polskie logo, stworzone przez Roberta Franczuka, ucznia klasy 5B widniało będzie na wszystkich dokumentach związanych z projektem "CO.D.E. for all" w ramach programu Erasmus +, ponieważ to ono wygrało międzynarodowy konkurs na logo projektu. Z dumą gratulujemy zwycięzcy!!!

EU CODY GAME
30 listopada 2017r. uczniowie klasy 5B wzięli udział w międzynarodowym, interaktywnym webinarium dla uczniów. Webinary było swietną okazją do zapoznania sie z kultową grą koderów pt. "Cody Roby", która była podstawą interaktywnej wspołpracy uczniów całej Europy. Podczas webinarium uczniowie pracujac w drużynach podejmowali wspólne decyzje, które dzięki głosowaniu miały wpływ na ruch wspólnych pionków gry. Webinarium jest kolejnym krokiem w międzynarodowym kodowaniu prowadzonym w naszej szkole dzięki programowi #Erasmus+.

Pierwsze Międzynarodowe Spotkanie Projektowe
08/11/2017- 10/11/2017
Baia Mare (Romunia)

W dniach od 8 do 10 listopada w Baia Mare miało miejsce spotkanie projektowe dotyczące projektu pt. CO.D.E for all, w którym wzięło udział trzech nauczycieli naszej szkoły: Pani Katarzyna Brudnicka, Pani Justyna Kozicka oraz Pani Katarzyna Zawistowska oraz od trzech do pięciu nauczycieli z krajów partnerskich takich jak Słowacja, Szwecja, Portugalia, Włochy oraz Turcja.

Spotkanie w rumuńskiej szkole rozpoczęto tradycyjnym rytuałem powitalnym. Nauczyciele zostali poczęstowani chlebem i solą. W ceremonii powitalnej udział wzięli dyrektor szkoły w Baia Mare, nauczyciele tamtejszej szkoły, a także przedstawiciel lokalnych władz.

Uczniowie szkoły zaprezentowali swoje prace dotyczące robotyki, takie jak plakaty oraz modele robotów wykonane z recyklingowych materiałów, wystawili przedstawienie „ O chłopcu, któremu przyśniło się, że był robotem oraz o robocie, któremu przyśniło się, że był chłopcem”. Zaprezentowano również ludowy taniec.

Pierwszego dnia wszyscy uczestnicy projektu mieli okazję zaprezentować swoją szkołę oraz miasto, z którego pochodzą. Polską szkołę zaprezentowali nasi uczniowie dzięki nagranemu wcześniej filmowi.

Dni spędzone w Baia Mare były także okazją do ponownego omówienia projektu i zaplanowania działań na kolejne dwa lata. Omówiono oczekiwane efekty oraz sposób rozpowszechniania ich wśród społeczności na poziomie lokalnym, narodowym, europejskim, a nawet światowym.

Spotkanie w Rumunii było także świetną okazją do poznania kultury rumuńskiej oraz historii regionu.

 

Bogatsi o nowe doświadczenia oraz szczegółową wiedzę dotycząca projektu z niecierpliwością czekamy na kolejne działania.

 

CODE WEEK 2017

Europejski Tydzień Kodowania
CodeWeek jest inicjatywą społeczną w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania.
Pomiędzy 7-22.10.2017 w całej Europie odbywały się wydarzenia z zakresu nauki programowania, które poprzez gry, zabawy i łatwe do zrozumienia narzędzia wprowadzą uczestników w podstawy programowania.
Zagadnienie nauki programowania z roku na rok przybierana sile ze względu na rosnące potrzeby rynku pracy i walory edukacyjne, rozwój umiejętności analitycznego i logicznego myślenia. W tym roku Code Week odbył się już po raz piąty! Przy tej okazji nasze działania przybrały na sile. Co zrobiliśmy w tym roku!

certyfikat code week 2017

Główną ideą Code Week w naszej szkole było wprowadzenie naszych uczniów w świat kodowania i robotyki. Od 17 do 22 października kilkunastu nauczycieli podjęło szereg ciekawych działań związanych z kodowaniem i robotyką.

Planowanie wydarzeń związanych z CODE WEEK rozpoczęliśmy od szkoleń dla nauczycieli.  Nauczyciele klas pierwszych, nauczyciele matematyki, informatyki, języka angielskiego i wicedyrektor szkoły po raz pierwszy doświadczyli pracy z OZOBOTAMI.
Ozoboty to maleńkie ale bardzo inteligentne roboty. Zabierają one dzieci w niesamowitą przygodę rysowania, rozwiązywania problemów i pracy grupowej. Za pomocą kolorowych kodów (na kartce papieru lub tablecie) dzieci programują zadania, które wykonuje robot.

W trakcie tygodnia kodowania przeprowadzono pełen wachlarz różnego rodzaju działań związanych z kodowaniem i programowaniem.

Uczniowie klas I-V wzięli udział w lekcjach wprowadzających do pracy z ozobotami. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się w jaki sposób Ozobot poznaje swoje otoczenie, jak się w nim porusza i w jaki sposób można mu wydawać polecenia. Mali programiści z zaangażowaniem i entuzjazmem projektowali kolorowe trasy, po których podróżowały Ozoboty. Bardzo cieszy fakt, iż uczniowie oraz nauczyciele wyrażają chęć dalszej pracy z tymi malutkim robotami.

Co więcej, uczniowie naszej szkoły przez cały tydzień mieli okazję pracować używając programów Scratch oraz Scratch Junior. Podczas lekcji informatyki używali również platformy Code.org do zabawy z kodowaniem. Starszacy z klas 4-7 prezentowali ich młodszym kolegom z klas I-III możliwości tych programów.

Codowania można też uczyć się off-line. Programowanie to szereg uniwersalnych zasad i reguł. Najmłodsze dzieci poznają je dzięki grom i zabawom „bez komputera” (#offline), które odpowiadają ich potrzebom rozwojowym.

Uczniowie klas trzecich mieli zajęcia z zakresu programowania off-line z udziałem sudoku, magicznych kwadratów, tablic matematycznych oraz innych gier.

Nauczyciele języka angielskiego również włączyli się w tydzień kodowania. Dzięki nim społeczność szkolna, czyli uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele mieli szansę odkodować flagi Słowacji, Szwecji, Portugalii, Włoch, Rumunii i Turcji (są to flagi partnerów projektu Erasmus +).

Tydzień kodowania miał także duży wpływ na zajęcia plastyki w naszej szkole. Podczas zajęć uczniowie wykonywali recyklingowe roboty. Przygotowując prace przestrzenne, wykorzystywali przedmioty codziennego użytku, np. pudełka i rolki tekturowe, nakrętki plastikowe, guziki, druciki, włóczkę, a do ich wykończenia kolorowy papier, bibułę, tkaniny, cekiny. Ich formę ograniczała wyłącznie wyobraźnia młodzieży. Nadawali im imiona, wskazywali przeznaczenie (np. pojemnik na zużyte baterie, kasetka do przechowywania biżuterii, pojemnik na słodycze, ozdoba pokoju), czasami nadawali osobowość mającą odbicie w wyglądzie przedmiotu. Twórcy wyrażali nadzieję, że być może w niedalekiej przyszłości ich projekty robotów urzeczywistnią się, stając się nieodłącznym elementem ludzkiego życia. W związku z tym apelujemy: nie bójmy się tworzyć, być kreatywnym, kształtujmy przyszłość!

Pomyśleliśmy również o rozpowszechnianiu umiejętności kodowania i programowania poza szkołą. Wspólnie z Miejskim Przedszkolem Perełka im Jana Brzechwy zorganizowaliśmy cykl spotkań z programem ScratchJr. Podczas tych zajęć stworzyliśmy swoją pierwsza platformową grę. Z tym zadaniem zmierzyły się trzy grupy. Jako pierwsi, grę tworzyli rodzice przedszkolaków. Kolejni uczestnicy, to uczniowie Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych. Większość młodzieży po raz pierwszy miała styczność z tak prostą aplikacją. Fantastycznie pracowało nam się z tą grupą. Chłopcy byli pełni entuzjazmu i zapału do pracy. Mamy nadzieję, że to nie nasza ostatnia lekcja kodowania razem. Wisienką na torcie tygodnia kodowania była grupa, pracowników Starostwa Powiatowego w Ełku. Zależało nam na tym, aby przedstawić co dzieje się w placówkach edukacyjnych na terenie gminy i miasta Ełk, co robią dzieci w przedszkolach i szkołach, jak uczniowie rozwijają swoje kompetencje z zakresu IT. Zadanie, które przed sobą postawiliśmy wydawało nam się bardzo trudne. Trema jednak minęła w momencie gdy uczestnicy spotkania otworzyli aplikację ScratchJr i bez problemów poradzili sobie ze stworzeniem gry. Nasza specjalna grupa mogła również poznać ozoboty. Wyznaczanie trasy oraz jej kodowanie spodobało się urzędnikom najbardziej.

W ramach współpracy z Ełckim Przedszkolem Perełka w Ełku sześciolatki z grupy ‘Gumisie’ odwiedziły szóstoklasistów z naszej szkoły, a dokładnie klasę 6c. Starszaki pomogły przedszkolakom zakodować swoje imię za pomocą kodów QR. Jedna i druga grupa bawiła się przy tym znakomicie. Dodatkowo, uczniowie klasy III f odwiedziły zaprzyjaźnione przedszkole, gdzie miały okazję poznać grę "trzy w linii"; dyktando graficzne oraz wybrane aplikacje na tabletach. Na zakończenie dzieciaki otrzymały pomniejszoną o kilkanaście razy matę edukacyjną i opis do dyktanda graficznego.

Podczas tygodnia kodowania odbyły się również działania w ramach takich projektów jak „(QR)TIK-i w służbie matematyki” oraz „Super Koderzy”, które z powodzeniem wpisały się w celebrowanie CODE WEEK w naszej szkole.

Uczniowie klasy Ve wzięli udział w znanej im zabawie „podchody” pod tytułem „Graj z MatQR-em”. Uczestnicy zabawy zostali podzieleni na trzy grupy. Szukający uważnie obserwowali otoczenie, by nie przegapić żadnych znaków wskazujących drogę i pozostawionych wskazówek. Z ciekawością odczytywali kody i sprawnie wykonywali przygotowane zadania.
Zajęcia #SuperKoderzy odbywają się cyklicznie raz w tygodniu. Podczas tygodnia kodowania wypadły zajęcia podczas których omawialiśmy czym różnią się maszyny od robotów. Kolejne zajęcia to praca z czujnikami oraz aktuatorami. Uczniowie z niecierpliwością czekają co przyniosą kolejne spotkania.

 

Zasady rekrutacji w latach 2017/2018 oraz 2018/2019.

Miło jest mi poinformować Państwa, iż nasza szkoła włąśnie rozpoczęła projekt "CO.D.E. for all" w ramach programu ERASMUS PLUS, który będzie realizowany w latach 2017/2018 oraz 2018/2019.

Tematem przewodnim projektu jest nabywanie umiejętności kodowania i programowania oraz wstęp do robotyki. W ramach projektu przewidywane są MOBILNOŚCI (wyjazdy) UCZNIÓW do krajów partnerskich takich jak Szwecja, Włochy i Portugalia. Dzięki wyjazdom zagranicznym nasi uczniowie będą mieli niepowtarzalną możliwość poznania innych kultur, nabycia umiejętności językowych i informatycznych. Mobilności uczniów, trwające siedem dni, finansowane będą ze środków projektu.

W najbliższym czasie zostanie przeprowadzona rekrutacja uczniów chcących wziąć udział w mobilnościach. Kryteria rekrutacji to:
- znajomość języka angielskiego na poziomie komunikatywnym,
- zaangażowanie w działania szkolne w ramach kodowania i programowania,
- udział w konkursie na logo projektu (regulamin zamieszczony jest na stronie i facebooku szkoły),
- możliwość ugoszczenia w domach uczniów z krajów partnerskich,
- bardzo dobra lub wzorowa ocena zachowania,

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do zgłoszenia chęci udziału w projekcie oraz w mobilnościach uczniów.

Szkolny koordynator projektu
mgr Katarzyna Zawistowska

Copyright © 2016 Szkoła Podstawowa nr 2 w Ełku. Wszelkie prawa zastrzeżone.